I de kommende måneder hastighedsopgraderer og fornyer Banedanmark sporene flere steder på strækningen mellem Slagelse og Korsør. Sporene udgør fundamentet for fremtidens jernbane, som bliver både hurtigere, grønnere og mere klimavenlig.

I disse år får jernbanen en historisk stor opgradering: Strækninger elektrificeres, og der udrulles nyt digitalt signalsystem på hele fjernbanen. Som et vigtigt led i denne opgradering bliver sporene gjort klar til højere hastighed mellem Slagelse og Korsør.

Projektdirektør i Banedanmark, Kristian Fevejle Andersen siger:

“Sporene mellem Slagelse og Korsør skal fornyes og gøres klar til højere hastigheder. Det sker som en del af den samlede hastighedsopgradering mellem Ringsted og Odense. Når det nye signalsystem er udrullet på strækningen og DSB’s nye moderne, klimavenlige tog er indsat, vil togene kunne køre op til 200 km/t på strækningen.”

Nye skinner, sveller og sporskifter
Arbejdet består blandt andet i at udskifte de 23 kilometer nedslidte skinner og sveller på strækningen. Andre steder på strækningen skal sporskifter skiftes ud og en række broer skal renoveres. Nogle steder forberedes strækningen til højere hastigheder, så det bliver muligt for togene at køre hurtigere i fremtiden.

Når arbejdet er færdigt, vil det resultere i færre fejl i både spor og sporskifter og dermed større driftssikkerhed på jernbanen.

Samtidig betyder sporfornyelsesarbejderne, at jernbanen er klar til fremtiden, hvor de nye eltog kan køre hurtigere, tættere og smartere til gavn for kunderne.

Togbusser indsættes i helligdagsferier og sommerferien
Banedanmark planlægger arbejde i sporet, så det påvirker togpassagererne så lidt som muligt. Derfor er perioderne, hvor sporet totalspærres lagt i forårets helligdagsferier og i sommerferien. I den resterende tid arbejdes der i ét spor ad gangen, så togdriften kan opretholdes imens.

“Strækningen mellem Slagelse og Korsør er vigtig for pendlere og rejsende rundt om i landet. Vi er klar over, at vi kommer til at forstyrre mange passagerer med sporarbejdet, men vi gør alt, hvad vi kan for at påvirke trafikken så lidt som muligt. Flere steder på strækningen skal vi fjerne hele sporet og lægge et nyt, og det kan vi ikke gøre uden at påvirke togtrafikken,” siger projektdirektør Kristian Fevejle Andersen.
Hos DSB gør informationschef Tony Bispeskov også opmærksom på, at køreplanerne for togene på strækningen mellem Slagelse og Korsør ændrer sig undervejs:

“For kunderne er det særligt vigtigt at være opmærksomme på, at køreplanerne ændrer sig løbende og i takt med færdiggørelsen af Banedanmarks sporfornyelse. Jeg opfordrer derfor kunderne til at benytte Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne,” siger han.

Der kan findes mere information om, hvordan fornyelsen af sporene påvirker togtrafikken på dsb.dk/sporfornyelse.

Læs mere information om arbejdet med at forny sporerne på Banedanmarks hjemmeside: Sporfornyelser ‘ Banedanmark

FAKTA:

Følgende arbejder udfører Banedanmark mellem Slagelse og Korsør
i foråret og sensommeren i 2023:

• Justere 23 km spor og 4 sporskifter
• Udskifte 13.200 sveller
• Udskifte 9.100 m skinner
• Sænke sporet under 2 broer
• Nedvibrere spuns under 2 broer
• Udføre renovering af 8 broer i større eller mindre omfang
• Udføre 2.800 m nye dræn
• Oprense og uddybe 1.800 m grøfter
• Opsætte nye skærmtage på 5 broer
• Udskifte ophæng på kørestrømsmaster