Det er med stor glæde, at Kongegaarden nu kan præsentere en særlig soloudstilling med Eva Louise Buus (f. 1979), der er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2009 og har udstillet i både ind- og udland. 

Den talentfulde og originale billedkunstner tager oftest afsæt i både den levende natur og den maleriske, keramiske og fænomenologiske natur, for at skabe værker, der med skønheden som virkemiddel er inspireret af begreberne transformation, tid og forfald.

I Kongegaarden har Eva Louise Buus skabt den forførende totalinstallation Verdandes Have, der består af en række nye keramiske værker, vandskulpturer, billeder og malerier. Alle tager udgangspunkt i naturen og den historiske bygningens rokokoinspirerede interiør samt stedets sanselige og erindringsmæssige potentiale.

“Jeg blev inspireret af Kongegaardens historiske rammer, der emmer af levet liv, til at skabe en udstilling, der handler om transcendens gennem tid, og som tilmed kan skabe en kunstoplevelse, der samtidigt peger både bagud og fremad, når man møder værkerne”, siger Eva Louise Buus.

Sanselig totalinstallation
Udstillingen er opkaldt efter Verdande, der i nordisk mytologi er samtidens skæbnegudinde. Ved også at inddrage hendes to søstre Urd (fortid, død og forfald) og Skuld (fremtid) bliver tiderne flettet sammen i Kongegaarden og med symboler lånt fra forskellige mytologier, og med elementer fra haven, bliver man ført gennem en sanselig totalinstallation – en slags drømmelignende parallelverden. 
 
I det første rum – fortidens – er noget af gulvet dækket af mos. Her står Urd, der er skildret som halvt træ og halvt kvinde. Overgroet med efeu triller tårerne over tidligere sorger ned af hende og fylder hendes brønd med vand. På væggene hænger barokinspirerede malerier med visne blomster og et spejl indhyllet i fortidens glemsel.

I nutidens rum – Verdandes – er væggene dækket af duftende blomster i konstant forandring. Med tomme øjne står gudinden oxideret på kobber og er overgroet med både friske og visne blomster. Keramiske vægskulpturer vokser på den modsatte væg og for enden hænger en tom blomsterovergroet amagerhylde klar til aftryk. Måske larver vil klækkes og vokse til sommerfugle, der flakker rundt, indtil de finder deres frihed i Kongegaardens have. 

Helsingør domkirke
I udstillingens tredje føres man gennem en tyk tåge, hvor fra vokser store lysende blomsterhoveder og leder vej mod næste rum. På væggene hænger to malerier, hvor det ene peger på fortiden og det andet på nutiden. 

I det sidste rum – fremtidens – møder man store spejlbassiner, der med olie i overfladen skaber regnbuefarvede refleksioner. Op af bassinerne vokser organiske metal skulpturer, skåret ud af metal fra Helsingør domkirkes gamle kobbertag – og med et billede af fremtidens gudinde Skuld er fremtiden således skåret ud af fortiden. 
 
“I hele udstillingen går cirklen igen. Både som maleri, vægskulptur, lysskulptur, spejlbassin og brønd. Uden begyndelse eller en slutning opfatter man oftest cirklen som symbol på uendelighed eller tidsløshed og således går tiderne i ring i Kunsthal Kongegaarden”, siger Eva Louise Buus.

FERNISERING 15. JUNI kl. 13-16
ÅBNINGSTALE kl. 13 af Henrik Broch-Lips, leder af Kunsthal Kongegaarden.

NB kl. 13.30: Fernisering af Ursula Nistrups udstilling Deep Sea Dance

Udstillingen VERDANDES HAVE er generøst støttet af Beckett-Fonden, Poul Johansen Fonden, Knud Højgaards Fond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Kongegaardens udstillingsprogram 2024 er støttet af Det Obelske Familiefond og Augustinus Fonden.  

Foto: Eva Louise Buus