Musikfaget er blevet styrket med folkeskolereformen, hvor bl.a. det vejledende timetal på 1. og 5. årgang er steget. I Slagelse Kommune har man ikke kun fokus på styrkelse af musikfaget, men i høj grad også styrkelse af musiklærernes kompetencer. Derfor har musiklærere fra fem skoler i Slagelse Kommune deltaget i kurset ’Sang, bevægelse og læring’, hvor de har fået en unik mulighed for at udvikle deres kompetencer inden for sang og bevægelse. Det har givet nyt liv til musikundervisningen, som er langt mere end at sidde i rundkreds med en sangbog i hånden.
Børns selvværd og sociale kompetencer vokser, når de synger sammen, og sang og bevægelse kan være med til at styrke elevernes undervisningsparathed, koncentrationsevne og kropsbevidsthed. Musikundervisning er meget mere end et frirum fra bøgerne med samspil og fællessang, og gennem kurset ’Sang, bevægelse og læring’ har musiklærere i Slagelse Kommune fået nye redskaber til at bringe musikundervisningen endnu mere i spil.
– Det er ultimativt det mest brugbare kursus jeg nogensinde har været på. Allerede dagen efter, har jeg kunne tage direkte hjem til mine elever og bruge det, vi har lært. Øvelserne vi har fået fungerer super godt i praksis, og det har givet mig rigtig meget i min udvikling som musiklærer, siger Nanna Lotzkat som underviser i bl.a. musik på Antvorskov Skole og er konserva-torieuddannet inden for klassisk trompet.
Selv en tur på skolebænken
Mere bevægelse, et bedre flow i undervisningen og mere motiverede elever. Det er blot nogle af fordelene, som Nanna mærker efter at have deltaget i halvårskurset, som kombinerer holdundervisning og stemmetræning med personlig sparring ude på skolen. Gennem kurset har musiklærerne arbejdet med deres egne sangmæssige færdigheder, samtidig med at de fået flere redskaber til at lave aktiviteter med fokus på både sang og bevægelse, da motion og bevægelse også er prioriteret højt i folkeskolereformen.
– Vi har mærket på egen krop, de samme øvelser, som eleverne skal igen-nem – og det virker bare! Vi sætter os selv i spil og måske også i en lidt sårbar situation, når vores undervisning skal bedømmes af konsulenten, som kigger forbi og vurderer både det, som vi er stærke i, og det som kan blive bedre – og det er i høj grad med til at udvikle en som lærer og til at sikre, at undervisningen bliver nærværende og relevant for eleverne, fortsætter Nanna.
Når musikken flytter ind i andre fag
Også blandt eleverne er der begejstring for musiktimerne og det mere sangtekniske og ikke kun på at finde bongotrommer og xylofonen frem, når der står musik på skemaet.
– Eleverne reflekterer meget over deres undervisning. Det de lærer skal give mening og gerne kunne bruges i andre fag. Med stemmetræning og fokus på deres egen rolle i f.eks. fællessang bliver de mere bevidste om, hvordan de kan bruge det, de lærer i musik til andre fag, f.eks. hvordan 8.-delsnoder og 4.-delsnoder hænger sammen med matematik, stemmetræning kan styrke dem til en fremlæggelse i dansk, og stemmens klang kan bruges i sprogfagene. Musikundervisningen går fra at være et fjollefag til et fag, som eleverne kan se en mening med, og det er i høj grad med til at motivere dem, slutter Nanna Lotzkat.
Flere oplysninger
Musiklærer Nanna Lotzkat, tlf. 28 51 50 01
Leder af Slagelse Musikskole og MGK Berit Paludan, tlf. 58 57 55 81 eller be-pal@slagelse.dk
Fakta om kursusforløbet
Musikkurserne kan gennemføres, fordi A. P. Møller Fonden har bevilget 7,3 mio. kr. til at gennemføre et sangfagligt kompetenceløft af 340 musiklærere og pædagoger i folkeskolen over tre skoleår fra 2016-2019. Sangens Hus, som står bag projekt ’Sang, bevægelse og læring’ i tæt samarbejde med Herning Kommune og VIA University College og med deltagelse af 19 kommuner fordelt over hele landet
Musiklærerne fra de deltagende kommuner kan vælge mellem kursusforløb på et halvt eller et helt skoleår, som bliver udbudt hvert år i projektets løbetid fra 2016 til 2019. Halvårsforløbene består af tre kursusgange i Sangens hus kombineret med besøg af en konsulent som observerer musikundervisningen og giver feedback. Helårsforløbet er fire kursusgange samt 16 ganges soloundervisning i stemmebrug og sang med en musikskolelærer fra Slagelse Musikskole og MGK.