Problemerne i Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI), som nu også bliver genstand for en ekstern advokatundersøgelse igangsat af Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, rammer også én af Forsvarets mangeårige leverandører, nemlig virksomheden Pro-Safe A/S, som er beliggende i Korsør.
I den forbindelse udtaler direktør og stifter af Pro-Safe A/S Søren West at: ”Det er på høje tid, at der endelig kommer en uvildig undersøgelse, som kigger FMI grundigt efter i sømmene. Jeg ser meget frem til undersøgelsen og Pro-Safe A/S stiller naturligvis alle bilag, dokumenter, mails mv. til rådighed for undersøgelsen, så sagen bliver grundigt belyst”.
FMI’s ubetalte millionregninger og spærring for al samhandel
Pro-Safe A/S har i årtier leveret udstyr og service til Forsvaret og har været en betroet leverandør af bl.a. RIB-fartøjer, men siden 2023 har Forsvaret afbrudt samarbejdet, efterladt ubetalte million-regninger og spærret for al samhandel med Pro-Safe A/S.
”Jeg er rystet over, at FMI’s adfærd nu får alvorlige konsekvenser for den virksomhed, som jeg har knoklet for at skabe siden 1999. FMI har spærret for al samhandel med Pro-Safe A/S og derfor har jeg allerede været nødt til at fyre halvdelen af mine medarbejdere og det er tragisk at opleve, hvordan man som lille privat virksomhed behandles af FMI”, udtaler Søren West.
FMI har nu 62 ubetalte fakturaer for 2,5 mio. kr. for en række forskellige produkter og serviceydelser, som Pro-Safe A/S efter aftale med FMI har leveret i løbet af 2023. Det drejer sig bl.a. om betaling for syv RIB-fartøjer, Garmin-udstyr og service bl.a. på flådens maritime fartøjer og udstyr.
FMI har overhørt anbefalinger fra Havarikommissionen
De fartøjer som Pro-Safe A/S har leveret til Forsvaret er leveret med præcis de specifikationer, som FMI har bedt om.
Et konkret eksempel er vægten, hvor FMI selv har ønsket en række ændringer, der øger vægten med ca. 200 kg. Det har fx været et krav fra FMI, at der skal indstøbes ballast i stævnen, at fartøjerne af sikkerhedshensyn skal have et højere løftetårn, hertil en række forstærkninger mv. Det er ligeledes FMI der har fravalgt montering af en såkaldt vendeblære – og ikke har taget imod tilbud om eftermontering af en sådan – selvom det blev anbefalet af Havarikommissionen.
”Det undrer mig, at FMI ikke har draget lære af havariet i 2021. Vi har lavet og fremsendt konkrete produktionstegninger og tilbudt FMI, at der eftermonteres bestemte typer udstyr fx en vendeblære samt en modifikation af brændstofinstallationen, men de anbefalinger fra Havarikommissionen har FMI set bort fra. FMI har hvert fald ikke tilpasset deres indkøb efter Havarikommissionens anbefalinger og senest sidste sommer bestilte og godkendte FMI yderligere seks både uden tilretninger af disse anbefalinger. Så hvis nogen havde en forventning om, at havariet i 2021 skulle have givet FMI anledning til ændringer i deres indkøb, så er det ikke sket”, fastslår Søren West.
De leverede både er hver eneste gang blevet skriftligt godkendt af FMI både ved fabrikstest og i forbindelse med levering. Senest har FMI lavet en detaljeret gennemgang og godkendelse på fabrikken den 27. – 29. juni 2023 og yderligere opfølgning af to specialister fra FMI 18. og 24. juli 2023.
FMI afviser mægling, så sag ender i retten
FMI har allieret sig med Kammeradvokaten og indtil nu er alle forsøg på mægling blevet afvist af FMI. Pro-Safe A/S er derfor ved at forberede at gå i voldgiftsretten for at få FMI til at betale de mange ubetalte fakturaer.
”Vi har i månedsvis forsøgt dialog og mægling med FMI og deres advokater i Kammeradvokaten, men det har de indtil nu totalt afvist. Derfor er vi desværre nødsaget til at forberede en voldgiftssag mod FMI for at få vores tilgodehavende betalt. Jeg forventer også, at vi klager til Ombudsmanden og over den måde FMI som offentlig myndighed har forvaltet deres ansvar på”, afslutter Søren West.