Et nyt skoleår er allerede i fuld gang på kommunens skoler, og de seneste tal fra 9. klasseelevernes prøveeksamener viser, at folkeskolerne i Slagelse Kommune er inde i en positiv udvikling.
Karaktergennemsnittet er nemlig stigende, men heldigvis ikke på bekostning af elevernes trivsel. Den seneste trivselsmåling på skolerne viser en stigning blandt elever, som er glade for deres skole og en stigning i, at eleverne føler de gør gode faglige fremskridt.
Når fagligheden stiger, så følger trivslen også med. Noget kan måske tyde på det, når man ser de seneste tal fra 9. klassernes prøvekarakterer og fra den nationale trivselsmåling. Begge viser nemlig en positiv fremgang i Slagelse Kommune. Karaktergennemsnittet for alle prøver i 9. kl. er steget med 0,4 karakterpoint i forhold til 2015/16, mens karaktergennemsnittet i de bundne prøver i 9. kl. er steget med 0,5 karakterpoint i forhold til 2015/16.
Det går den rigtige vej
– Vi er naturligvis rigtig glade for den positive udvikling, som der er sket på karaktergennemsnittet. Stigningen kan ikke mindst tilskrives skolernes målrettede arbejde med indsatsområdet ’Styrket faglighed’, som er en del af vores skolepolitik. Samtidig er det også vigtigt at sige, at vi ikke er i mål endnu, men det går den rigtige vej. Der bliver gjort en stor indsats ude på skolerne af engagerede lærere, pædagoger og ledere, som alle fortjener stor ros, for de har naturligvis en stor andel i, at gennemsnittet er stigende, siger borgmester Stén Knuth (V).
Ud over stigningen i karakterer så er der samtidig også en positiv udvikling i den nationale trivselsmåling i Slagelse Kommune, når man ser over en 3-årig periode. Fra 2015 til 2016 steg den samlede score på 3 ud af 4 indikatorer. De 4 indikatorer handler om social trivsel, faglig trivsel, ro og orden samt støtte og inspiration. Fra 2016 til 2017 er scorerne uændrede, men der er alligevel sket en overvejende positiv udvikling, når man dykker ned i fordelingen af elevernes svar. Trivselsmålingen fokuserer ikke kun på den sociale trivsel, og om eleverne har det godt med hinanden. Den måler også på faglig trivsel, og om eleverne føler, de gør gode faglige fremskridt.
Trivsel og faglighed påvirker hinanden
– Trivsel og faglighed går ofte hånd i hånd, og derfor skal man heller ikke se på faglighed og trivsel som to adskilte faktorer. Lærere, som sætter det faglige i centrum for deres undervisning på en attraktiv måde, er ofte med til at løfte skoleklasser fagligt og socialt på samme tid. Det er rigtig positivt, at vi ser en stigning i både karakterer og trivsel på vores seneste målinger, men der kan netop også være en sammenhæng mellem de to ting. Når elever føler, at de er dygtige, og at de fagligt lærer og udvikler sig, så er det ofte med til at øge trivslen blandt eleverne, siger skolechef Per Kensø.