Rundkørslen på Sorøvej/Smedegade i Slagelse har i et år med succes haft pudebump, da farten er sænket, og risikoen for ulykker deraf er sænket væsentligt. Nu bliver otte andre rundkørsler i Slagelse, Korsør og Skælskør også gjort mere sikre med pudebump, oplyser kommunen i en pressemeddelelse.
Rundkørslen ved Kalundborgvej/Ndr. Ringgade i Slagelse bliver den næste, der får tilføjet pudebump. Det sker efter planen i uge 40 og uden for myldretiden. Bilister vil stadig kunne køre gennem rundkørslen, mens arbejdet står på.
Når bumpene er lagt, vil de sænke farten på køretøjer på vej ind og ud af rundkørslen. Og det gør det sikrere at være blød trafikant i rundkørslen.
– Undersøgelser viser, at 60% af ulykker i rundkørsler sker med for høj fart inde i rundkørslen eller på vej ud af rundkørslen, hvor føreren ikke har nok tid til at orientere sig for cyklister, knallerter og fodgængere. De øvrige 40% sker på vej ind i rundkørslen, hvor lav fart også er afgørende for at kunne orientere sig, fortæller Pia Nielsen, projektmedarbejder i Natur, Vej og Trafik i Slagelse Kommune.
I alt ni rundkørsler får pudebump
Pudebumpene laves som følge af Trafiksikkerhedsplanen, der er politisk vedtaget. I alt er ni byrundkørsler udpeget til at få pudebump.
Slagelse: Sorøvej/Smedegade, Kalundborgvej/Ndr. Ringgade, Kalundborgvej/Løvegade, Ndr. Ringgade/Valbyvej, Østerbro/Vestsjællandscenteret og Schweizerpladsen/Jernbanegade
Korsør: Tårnborgvej/Kongebroen og Tårnborgvej/Gl. Banegårdsplads
Skælskør: Norvej/Sorøvej
50 uheld er der sket på en femårig periode i de ni rundkørsler, og heraf var de 10 med personskade.
Rundkørslerne i Slagelse og Korsør får lavet pudebump i år, hvis vejret tillader det, mens den sidste i Skælskør er planlagt til udførelse i 2020. Ud fra første års erfaringer fra Sorøvej forbedres de nye pudebump ved blive gjort længere, så de er mere behagelige at køre over, uden at de mister deres effekt.
Kommunen vil gerne arbejde med skabe størst mulig komfort for bilisterne, og derfor bliver pudebumpene lagt med forskellig afstand til fodgængerfelterne. Efter to ugers tid evalueres placeringen af hvert pudebump, inden den endelige afstand findes.
Lavere fart giver færre ulykker
Pudebumpene i rundkørslen på Sorøvej/Smedegade i Slagelse har ligget på indkørselsvejene og udkørselsvejene det seneste års tid. Her viser målinger, at gennemsnitsfarten i rundkørslen for alle køretøjer er sænket fra 18,8 km/t til 13,9 km/t. Det svarer til en reducering i farten på 25%.
– Pudebump er et yderst effektivt redskab til at få farten ned, og det er derfor vi indfører dem. Vi anerkender, at bumpene for nogen kan virke hårde at passere i bil, men effekten kan vi ikke komme udenom, for det giver en langt mere sikker passage i rundkørslen og en lavere risiko for alvorlige ulykker. Kun en enkelt ulykke er der sket i rundkørslen på Sorøvej det seneste år, fortæller Pia Nielsen.
I bl.a. Nyborg Kommune har man i 10 år haft pudebump ved en rundkørsel tæt på to skoler. Erfaringerne her er gode, da man i de 10 år helt har undgået ulykker.
Om pudebump
Pudebump er 7,5 cm høje, dvs. de er lavere end normale asfaltbump, der typisk er 10 cm
Materialet er genbrugt gummigranulat, der er lyddæmpende og slidstærkt
Typegodkendt af Vejdirektoratet og godkendt af Politiet, der bl.a. har testet med motorcykler
Busser kan skræve over bumpene, hvilket øger komforten for passagerne
Passage af et bump bør ske med maks. 30 km/t