En tur på skolebænken løfter både kompetencer og trivslen.
Gennem det sidste år har 423 medarbejdere i Slagelse Kommune deltaget i projekt ’Bedre til ord, tal og IT’ tilbudt af Kommunernes Landsforening, FOA og 3F for at opkvalificere medarbejdernes dansk-, regne- og IT-færdigheder. En indledende test viste, at 80% af medarbejderne kunne drage nytte af en opkvalificering i IT. Men AOF-kurserne har givet meget mere end et fagligt løft; flere ledere giver således udtryk for, at projektet også løfter medarbejdernes humør, samtidig med at deres selvtillid styrkes.
Møllebakken Plejecenter i Boeslunde er én af de i alt 20 arbejdspladser i kommunen, der har deltaget i projektet. Her fortæller social- og sundhedshjælper Caroline Rasmussen glædestrålende om kurserne.
– For det første har jeg fået bevis på, at jeg ikke er dum! Og undervisningen giver mig nogle redskaber, jeg kan bruge både fagligt, personligt og privat. Ikke alene er jeg mere glad, men jeg har også fået mod på at lære mere. Dét giver selvtillid og glæde.
Også borgerne vil opleve en forskel
De nye færdigheder kommer dog ikke kun medarbejderne til glæde og gavn.
– Vi er blevet bedre til at skrive i et let forståeligt sprog i borgernes journaler, som både vi som personale og de pårørende kan læse, slutter social- og sundhedshjælper Caroline Rasmussen.
Hun bakkes op af Janni Andersen og Ulla Schmidt Hansen fra Antvorskov Plejecenter, der fortsætter
– Det er blevet nemmere at bede kollegerne om hjælp og vi har fået mere styr på de svære fagord. På den måde undgår vi unødige misforståelser, og vi deler flere betragtninger om borgerne. Betragtninger der – store som små – er vigtige for at give borgeren den bedst mulige service og dermed løfte det faglige niveau og ikke mindst medarbejderens arbejdsglæde og selvtillid.
Både medarbejdere og ledere lærer nyt
Ledere i Slagelse Kommune er ligeledes begejstrede for projektet.
– Ved at kombinere en indsats om netop IT, ord og tal kommer vi godt omkring hverdagens nye- og fremtidige opgavekrav. Medarbejderne får med projektet et stærkere fundament at stå på i deres arbejdsliv, og det er til glæde for både dem selv og kommunen, fortæller Entreprenørchef Peter Johansen.
Projektet har også fået ledelsen til at vende blikket indad og forny deres arbejdsrutiner.
– Vi har da skrevet mange informationer til medarbejderne gennem tiden uden at tænke over, at en tredjedel måske kun læste overskriften og gik kold på resten. Det har fået os til at ændre den måde, vi kommunikerer på, siger Peter Johansen.
IT-færdigheder kan gøre arbejdsdagen lettere
Som følge af den teknologiske udvikling er flere og nye IT-færdigheder et must for mange medarbejdere her i blandt teknisk servicemedarbejder Peter Christensen fra Kommunale Ejendomme. Hans hverdag er blevet lettere med det nye kursus – og en iPad – i baglommen.
– Før kunne jeg bruge lang tid på at beskrive en skade med ord, men nu kan jeg bare tage et billede, tilføje enkelte noter og sende det afsted med det samme, fortæller Peter Christensen. Efter kurset har han endda skiftet holdning til en evt. videreuddannelse til ejendomsservicetekniker.
– De kan bare komme an – lad os få alt det uddannelse, vi kan!
Tryghed giver modige medarbejdere
Kurserne har sat fokus på, at alle har forskellige kompetencer og behov og det har været med til at skabe modige medarbejdere, som tør give sig i kast med opgaver, de før undgik.
– Jeg kan se på nogle af medarbejderne, at de helt klart er blevet styrket og har fået en større tro på dem selv, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at de tør sige noget mere i større forsamlinger og ikke bare sidder og ”putter” sig, fortæller teamleder på Plejecenter Antvorskov Louise Meldal.
Centerchef for HR Danni Wulff afslutter
– Projektet er en unik mulighed for at højne medarbejdernes kvalifikationer og udvikle deres potentiale. På den måde styrkes den enkeltes selvtillid og kvaliteten af arbejdsindsatsen løftes, så medarbejderne f.eks. får mod på at prøve kræfter med nye arbejdsopgaver, videreuddannelse m.m.